קטגוריות
Uncategorized

מבחן סינון מחוננים שלב ב

מבחן סינון מחוננים שלב ב

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע על מבחן סינון מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן סינון מחוננים שלב ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מומלץ להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן סינון מחוננים שלב ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן סינון מחוננים שלב ב.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים חטיבה שלב ב

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ז

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ב

דוגמא ללומדה מבח מחוננים שלב ב

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>