קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

במטרה שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד.

עוד בנושא:

גיאומטריה מחוננים כיתה ח

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

לומדה למבחן מחוננים שלב ב

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>