קטגוריות
Uncategorized

איך ניגשים שוב למבחן מחוננים

איך ניגשים שוב למבחן מחוננים

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על איך ניגשים שוב למבחן מחוננים.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע על איך ניגשים שוב למבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

נושא איך ניגשים שוב למבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא איך ניגשים שוב למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

קטעי קרירה מבחני מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ג לדוגמא

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב דוגמאות

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>