קטגוריות
Uncategorized

מתי מבחן מחוננים כיתה ו

מתי מבחן מחוננים כיתה ו

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אם אתם מחפשים מידע אודות מתי מבחן מחוננים כיתה ו הגעתם למקום הנכון.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לא מעט ילדים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מתי מבחן מחוננים כיתה ו.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מתי מבחן מחוננים כיתה ו.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מתי מבחן מחוננים כיתה ו.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

איך ללמוד למבחן מחוננים

לומדת הכנה למבחני מחוננים

חוברת לימוד שלב ב מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א

מבחני מחוננים שלב א כיתה ב לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>