קטגוריות
Uncategorized

מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מחוננים כיתה ה

מבחן לדוגמא מחוננים שלב א

בוחן מחוננים כיתה ב

כיתה א מחוננים

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>