קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ג שלב א

מבחן מחוננים כיתה ג שלב א

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ג שלב א הגעתם לאתר הנכון.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ג שלב א.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים כיתה ג שלב א הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

רוב המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים כיתה ג שלב א.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה א

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחני מחוננים לדוגמא

מתי מתקיים מבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>