קטגוריות
Uncategorized

מילים למבחן מחוננים

מילים למבחן מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מילים למבחן מחוננים.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם ילדים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

טוב לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מחפשים אינפורמציה על מילים למבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מילים למבחן מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מילים למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

מבחן לכיתה ז מחוננים

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

מבחני צורות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>