קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן

מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן הגעתם למקום הנכון.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלה א מבנה וזמן.

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

קורס הכנה בחינת מחוננים

הכנה למחוננים

מחוננים מכיתה ז לכיתה ח

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

מבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>