קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים בכיתה ג

מבחני מחוננים בכיתה ג

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחני מחוננים בכיתה ג.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

מבחן מחוננים: רק כשהתלמיד באמת מחונן?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחני מחוננים בכיתה ג.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

נושא מבחני מחוננים בכיתה ג הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחני מחוננים בכיתה ג.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים של ב

המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>