קטגוריות
Uncategorized

מתי מבחני מחוננים

מתי מבחני מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

חשוב להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מתי מבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על מתי מבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מתי מבחני מחוננים.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מתי מבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מתמטיקה כיתה ח מחוננים

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

ספר הכנה למבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים לעולים לכיתה ז

הנחיות לבדיקת מבחן לאיתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>