קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שלב ב להורדה

מחוננים שלב ב להורדה

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

אם אתם מחפשים מידע על מחוננים שלב ב להורדה הגעתם לאתר הנכון.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

בזמן ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מחוננים שלב ב להורדה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מחוננים שלב ב להורדה.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין מחוננים שלב ב להורדה.

על מנת שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחנים מחוננים לדוגמא

מבחן הערכה מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים חינם

מבחן מחוננים מועד ב תשעז

מבחני צורות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>