קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תקראו מידע רב אודות דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

על מנת שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים טיפים

מיבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מבחני מחוננים ידע כללי

חוברת מודפסת מבחן מחוננים

הבנת הנקרא מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>