קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות

מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים מידע אודות מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות הגעתם לאתר הנכון.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות.

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להדפסה

סימולציה מבחן מחוננים כיתה ב חינם

תירגול שאלות מבחן מחוננים

תשובות מבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>