קטגוריות
Uncategorized

חוג הכנה למבחני מחוננים

חוג הכנה למבחני מחוננים

התכוננות למבחן מחוננים

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות חוג הכנה למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

מבחן מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה אודות חוג הכנה למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

נושא חוג הכנה למבחני מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא חוג הכנה למבחני מחוננים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

הנחיות מבחן סינון מחוננים

מבחן מחוננים איזה גיל

קורסים וירטואליים מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ג שלב א

מחוננים ידע כללי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>