קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים חוזר

מבחן מחוננים חוזר

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן מחוננים חוזר.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

חשוב להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

מבחן מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים חוזר.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים חוזר.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. ילדים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים חוזר.

במטרה שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד

מבחני מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ט לדוגמא

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

סימולציה מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>