קטגוריות
Uncategorized

שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא

שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא הינו מטריד הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ב לדוגמא

קורס מחוננים

מחוננים מבחן חוזר

מבחן מחוננים כתה ב

איך פותרים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>