קטגוריות
Uncategorized

מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39

מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39

הכנה למבחני מחוננים

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39 הגעתם למקום הנכון.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע על מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

בדרך כלל, אחוז מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן סינון מחוננים כיתה ב& 39.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>