קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים

מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים הגעתם למקום הנכון.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים.

טוב להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

נושא מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. השלב השני של המבחן מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב ב

כמה זמן מבחן מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחני איתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב א להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>