קטגוריות
Uncategorized

אבחון לקראת מבחן מחוננים

אבחון לקראת מבחן מחוננים

חוגי הכנה למבחן לילדים מחוננים

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות אבחון לקראת מבחן מחוננים.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים מידע על אבחון לקראת מבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות אבחון לקראת מבחן מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין אבחון לקראת מבחן מחוננים.

עוד בנושא:

מבחנים שלב ב מחוננים כיתה ב

מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה

מבחן מחוננים שלב א להדפסה

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

הזנת נתונים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>