קטגוריות
Uncategorized

חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים

חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

אם אתם צריכים מידע על חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים אינפורמציה אודות חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

הכנה למבחן מחוננים ירושלים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>