קטגוריות
Uncategorized

לימוד למבחני מחוננים

לימוד למבחני מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע על לימוד למבחני מחוננים הגעתם למקום הנכון.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות לימוד למבחני מחוננים.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא לימוד למבחני מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא לימוד למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים חטיבה

קורסים וירטואליים מחוננים

מי עובר מבחן מחוננים

מבחן לדוגמה סינון מחוננים

הכנה למבחני מחוננים חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>