קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים פרק ב

מבחני מחוננים פרק ב

התכוננות למבחן מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מבחני מחוננים פרק ב.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים פרק ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחני מחוננים פרק ב.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחני מחוננים פרק ב.

עוד בנושא:

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

קטעי קרירה מבחני מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב מכון

איתור מחוננים שלב א

מבחן שלב ב מחוננים להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>