קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לדוגמא מחוננים

מבחנים לדוגמא מחוננים

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחנים לדוגמא מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

מבחן מחוננים – רק כשהילד באמת מחונן?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחנים לדוגמא מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מבחנים לדוגמא מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחנים לדוגמא מחוננים.

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו מועד

איתור ילדים מחוננים בכיתה א

מבחני מחוננים שלב ב

תרגילים למבחן מחוננים כיתה א

תשובות למבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>