קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב

הכנה למבחני מחוננים

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב.

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

יש ילדים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן אבחון מחוננים

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מבחן סינון מחוננים שלב ב

מחוננים בכיתה רגילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>