קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

שיטה מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה יום קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע רב אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

לרוב, אחוז נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

תירגול שאלות מבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב א pdf

מבחן מחוננים כיתה ב שאלות לדוגמא

היכן ניתן לרכוש ספר הכנה למבחן מחוננים

קורס מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>