קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים דוגמה

מבחן מחוננים דוגמה

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות מבחן מחוננים דוגמה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים דוגמה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מבחן מחוננים דוגמה הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין מבחן מחוננים דוגמה.

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

במטרה שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

הכנה מחוננים שלב ב מחיר

מבחן מחוננים כיתות ג

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ט לדוגמא

אוצר מילים במבחני מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>