קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

מתכוננים למבחן מחוננים

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

יש תלמידים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כדאי לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים שלב א

דוגמא למבחן מחוננים

מבחנים למחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא חינם

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>