קטגוריות
Uncategorized

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם מחפשים מידע על שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב הגעתם לאתר הנכון.

מבחן מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

נושא שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

תהליך איתור מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים חטיבת ביניים

סימולציה מבחן מחוננים

מחוננים בחטיבת הביניים

מבנה מבחן מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>