קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים שלב ב

הכנה למבחן מחוננים שלב ב

התכוננות למבחן מחוננים

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על הכנה למבחן מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה אודות הכנה למבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

בזמן ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

חזרה למבחן מחוננים

תאריך מבחן מחוננים שלב א

העשרה על ארצות מחוננים

האם עבר שלב א מחוננים

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>