קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב הכנה

מבחן מחוננים שלב ב הכנה

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם מחפשים מידע על מבחן מחוננים שלב ב הכנה הגעתם למקום הנכון.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים שלב ב הכנה? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון נועד לעזור למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא מבחן מחוננים שלב ב הכנה הינו מטריד הורים רבים בישראל.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלב ב הכנה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

עוד בנושא:

שלב ב מחוננים

מבחן מחוננים סדרות

קורסי הכנה כיתה ב שלב מחוננים

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>