קטגוריות
Uncategorized

מה זה מבחן מחוננים

מה זה מבחן מחוננים

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

אם אתם מחפשים מידע על מה זה מבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

יש להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מה זה מבחן מחוננים.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מה זה מבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מה זה מבחן מחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

מחוננים בכיתה רגילה

מחוננים כיתה ב שלב א

מבחני מחוננים כתה ב

כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א

תאריך מבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>