קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים סרטון העשרה

מבחן מחוננים סרטון העשרה

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים סרטון העשרה הגעתם למקום הנכון.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים סרטון העשרה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים סרטון העשרה הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

כאשר הילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים סרטון העשרה.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים חטיבת ביניים בחינם

מבחן מחוננים חלק א

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב תאריך

ספר הכנה מחוננים שלב ב

מחוננים בחטיבת הביניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>