קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג

מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג

הכנה למבחן מחוננים

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג הגעתם למקום הנכון.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

שאלות למבחן מחוננים במתמטיקה לעולים לכיתה ו

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א לדוגמא

מבחן שלב ב מחוננים לדוגמא

מבנה מבחן מחוננים

מבחנים למחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>