קטגוריות
Uncategorized

מסחני הכנה למיון מחוננים

מסחני הכנה למיון מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מסחני הכנה למיון מחוננים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

חשוב להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע רב אודות מסחני הכנה למיון מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מסחני הכנה למיון מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מסחני הכנה למיון מחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב ספר

הכנה למבחני מחוננים שלב ב

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו אור יהודה

מבחני מחוננים כתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>