קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב הגעתם למקום הנכון.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש ילדים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים כיתה ג שלב ב.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב תרגול און ליין

תאריך מבחן מחוננים

סימולציה מחוננים

חוברות הכנה למבחני מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים חטיבת ביניים בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>