קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא

הכנה למבחן מחוננים

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

דרך טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא.

בזמן ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא.

עוד בנושא:

תאריך מבחן מחוננים

מבחן מחוננים און ליין

כתה ג שלב ב מחוננים

חוברת הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן שלב א איתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>