קטגוריות
Uncategorized

ילדים מחוננים כיתה ב

ילדים מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים אינפורמציה על ילדים מחוננים כיתה ב הגעתם לאתר הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות ילדים מחוננים כיתה ב.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא ילדים מחוננים כיתה ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא ילדים מחוננים כיתה ב.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

מחוננים הכנה

מבחנים מחוננים לדוגמא

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>