קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים f v d

מבחן איתור מחוננים f v d

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן איתור מחוננים f v d הגעתם לאתר הנכון.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות למבחן, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן איתור מחוננים f v d.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחן איתור מחוננים f v d.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן איתור מחוננים f v d.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ו

האם מבחן מחוננים הוא אותו המבחן כל שנה

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ג

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים און ליין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>