קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתהה

מבחן מחוננים כיתהה

הכנה למבחני מחוננים

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתהה הגעתם למקום הנכון.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים כיתהה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא מבחן מחוננים כיתהה הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים כיתהה.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ו

מבחן לגילוי מחוננים

מבחן שלב א איתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>