קטגוריות
Uncategorized

מחוננים כיתה ב

מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם צריכים מידע אודות מחוננים כיתה ב הגעתם למקום הנכון.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע על מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מחוננים כיתה ב.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מחוננים כיתה ב.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחנים מחוננים לדוגמא

מבנה מבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים שלב ראשון שאלות לדוגמא

מחוננים מבחן

גולות מבחני מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>