קטגוריות
Uncategorized

מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • התכוננות יום קודם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש ילדים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

צריכים מידע אודות מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

נושא מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

השוואת חברות הכנה לבחנסי מחוננים

מבחן מחוננים שלב א להדפסה

מבחן מחוננים כתה ב

מה צריך להביא למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>