קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן איתור מחוננים כיתה יא הגעתם למקום הנכון.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן איתור מחוננים כיתה יא.

טוב להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחן איתור מחוננים כיתה יא.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

רוב הזמן, אחוז נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן איתור מחוננים כיתה יא.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

הזנת מבחני מחוננים

מבחני מחוננים שלב א דוגמאות

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה

מחוננים שלב ב כיתה ג

איתור מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>