קטגוריות
Uncategorized

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

חשוב להסביר לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אם אתם מחפשים מידע אודות איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים הגעתם למקום הנכון.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים.

רוב המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

מתי מתקיים מבחן מחוננים שלב ב

ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>