קטגוריות
Uncategorized

חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב

חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

אם אתם צריכים מידע על חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע על חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב אודות חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא חוברת הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

האם לדבר עם הילד על המבחן לאיתור מחוננים

מחוננים שלב א כיתה ב

תשובות למחני מחוננים

אפליקציית הכנה למבחני מחוננים

קורסי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>