קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ה

מבחן מחוננים כיתה ה

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

אם אתם צריכים מידע אודות מבחן מחוננים כיתה ה הגעתם למקום הנכון.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

צריכים מידע על מבחן מחוננים כיתה ה? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מבחן מחוננים כיתה ה.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים כיתה ה.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

הנחיות מבחן סינון מחוננים

בניות של צורות מבחני מחוננים

מחוננים חטיבה

מבחן איתור מחוננים כיתה ה

חוברת הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>