קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים מועד ב תשעז

מבחן מחוננים מועד ב תשעז

התכוננות למבחן מחוננים

אם אתם צריכים מידע אודות מבחן מחוננים מועד ב תשעז הגעתם לאתר הנכון.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים מועד ב תשעז.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחן מחוננים מועד ב תשעז.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

על מנת שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים מועד ב תשעז.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ג

אבחון מחוננים

הבנת הנקרא מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>