קטגוריות
Uncategorized

בעיות מילוליות מחוננים

בעיות מילוליות מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות בעיות מילוליות מחוננים הגעתם למקום הנכון.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע רב אודות בעיות מילוליות מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא בעיות מילוליות מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא בעיות מילוליות מחוננים.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

הכנה למבחני מחוננים pdf

איך מתנהל מבחן מחוננים לכיתה ו

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

מחוננים שלב ב כיתה ג

מבחן מחוננים לחטיבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>