קטגוריות
Uncategorized

תשובות איתור מחוננים ומצטיינים

תשובות איתור מחוננים ומצטיינים

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על תשובות איתור מחוננים ומצטיינים.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

לא מועיל לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על תשובות איתור מחוננים ומצטיינים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא תשובות איתור מחוננים ומצטיינים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא תשובות איתור מחוננים ומצטיינים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב שאלות לדוגמא

מבחן מחוננים חלק א

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד

קטעי קרירה מבחני מחוננים

מבחני מחוננים שלב ב כתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>