קטגוריות
Uncategorized

בחינות מחוננים שלב ב

בחינות מחוננים שלב ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

אם אתם צריכים מידע על בחינות מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

מבחן מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

ישנם תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מחפשים אינפורמציה אודות בחינות מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על בחינות מחוננים שלב ב.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא בחינות מחוננים שלב ב.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים ה

מבחן איתור מחוננים f v d

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב דוגמא

לימוד מחוננים

תרגול למבחני מחוננים בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>