קטגוריות
Uncategorized

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד הגעתם למקום הנכון.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה אודות האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר בכיתה ד.

עוד בנושא:

הכנה לשלב ב במבחן מחוננים

תאריכי בחינה מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים חטיבת ביניים

הכנה למבחני מיון מחוננים כיתה ב

מבחן סינון מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>